politik och miljöförslag

Vart har du tagit vägen?

Jag är här. Blogg.se har beslutat sig för att hålla på och uppdatera sina servrar ett tag nu så det har funkat dåligt de senaste dagarna. Vilket betyder att jag inte har kunnat skriva något. Så var det med det. Synd för er som har missat mina olika debatter.

Miljöpartiets ordförande höll något sorts tal igår. Jag såg bara en del av det men det var bra. Det handlade om inrikesflyg och hur onödigt mycket koldioxid de släpper ut. Förslaget miljöpartiet la fram var att inrikesflyg söder om Sundsvall skulle stoppas och flygskatter skulle införas. Nu gillar jag att flyga så just flygskatter låter inte så roligt. Däremot tycker jag det är bra att en sån här fråga lyfts fram. Jag tillhör en av de här människorna som bryr mig om naturen och som är medveten om att man inte kan hålla på hur som helst med den här världens resurser. Man måste tänka framåt. Och egentligen är det ganska konstigt att flyga så korta sträckor när man kan ta tåget som är mycket bättre för miljön och som inte tar så mycket längre tid om man räknar med tid för incheckning mm. Då måste de dock fixa bättre snabbare tåg samt sänka kostnaderna. Trots att Italien har många flygplatser så tar de flesta italienare tåget när de ska någonstans inom landet. Detta för att de flesta flygplatser ligger så långt utanför själva staden och det helt enkelt inte lönar sig. Våra tåg här i Sverige är dock rena lyxvarianterna i jämförelse.

Ok nu känns det som jag är tillbaka på gymnasiet och sitter vid ett kontor på kommunen och debatterar med politiker igen. Vart har den kämparglöden som fanns då tagit vägen? Jag undrar över det ibland. Jag som brukade ha åsikter om precis allt. Hittade massa gamla papper idag när jag letade efter betyg och så. Det står bland annat att jag har hållit tal på politikerdagar och varit med och skrivit diverse förslag som gått igenom. Det hade jag nästan glömt bort. Det känns som en evighet sen. Men jag tror den finns där fortfarande. Kämparglöden. Den har nog bara glömts bort eller tryckts undan. Men än är det inte för sent.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Miljöpartiet är visserligen bajs MEN jag skulle lätt åka tåg mycket oftare än idag om det bara var BILLIGARE.

Det är ju helt sjukt när det är MER kostnadseffektivt att ta egen bil än att åka kollektivt som det är idag.

Vansinne.

2008-01-11 @ 08:58:23
Postat av: Kerran

Hallå.. om du vill tänka på miljön, så kan du väl börja cykla då :D haha

2008-01-11 @ 14:07:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback