morti?

Jag stod i kòn till skolans cafè pà rasten dà en japansk tjej i min klass stàller sig och pekar pà mitt ansikte och sàger nàgot som làter som morti? (betyder typ; àr du dòd? fòr alla som inte kan italienska) Jag fattar nada. Hon àr inte speciellt bra pà engelska heller ska tillàggas. Hon fortsàtter peka pà mitt ansikte och sàger (tror jag) att mitt ansikte àr bianco e smooth. Sen fràgar hon om det àr utan nàgot (senza) och jag blir minst sagt fòrvirrad. Med andra studenters hjàlp tror jag vi fick fram att hon beundrade min hy och tyckte den var slàt, vit och vacker. Haha

Var pà bio igàr med Beatrice och sàg filmen Espiazone. Har ingen aning vad den heter pà engelska (den var ju sà klart dubbad) Men det àr en ny film med Keira Knightley iallafall. Det var en sàn dàr film som hoppar som en av mina vànner skulle ha sagt. Alltsà dàr handlingen inte riktigt àr sammanhàngande utan hoppar mellan olika tidsperspektiv och olika filmkaraktàrers synvinklar. (Fòr er som inte vet det sà gillar jag sàdana filmer.) Denna film var helt ok. Beatrice verkade dock inte hàlla med. Kanske var det fòr att hon inte fòrstod alla vàndningar i filmen (inte sà konstigt eftersom den var pà italienska)

Beatrice har en ny familj (fòr er som inte hànger med i svàngarna) som bor pà andra sidan stan mot var hon bodde innan. Det àr tydligen inte helt làtt att ta sig hem pà kvàllar sà hon sov òver hemma hos mig. I morse fòljde jag med henne till en spràkskola dàr hon skulle skriva in sig. Fick àven tràffa hennes vàrdpappa (som verkade syna mig) Jag hoppas de anser att jag àr bra umgànge fòr deras nya au-pair.

Det regnar och blàser i Rom idag (burr som min syster sàger) och jag màr illa. Tror de fòrsòker matfòrgifta mig i skolans cafè, fòr de gànger jag kòpt nàgot dàr sà har jag varit nàra att spy. Jag fòrsòker hàlla mig borta fràn det men idag var jag jàttehungrig och ansàg mig tvungen om jag skulle orka med resterande skoldag. Men istàllet fòr att vara okoncentrerad av hunger blev jag nu okoncentrerad av illamàende.. Jag vet inte om det blir nàgon skola imorgon fòr min del fòr min làrare sa att det kanske kommer utbryta strejk i kollektivtrafiken imorgon. Jag vet inte hur làng tid det skulle ta att ta sig med fot till min skola (skolan ligger pà andra sidan stan) Med bussen tar det 25 min. Vi fàr helt enkelt se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback