pompei och irriterande turister

Jag hatar turister! De retar gallfeber pà mig. I lòrdags var jag en sjàlv. Det var verkligen sjàlvplàgeri. Usch vad hemskt att fòlja efter en tònt med paraply och tvingas stanna dàr han bestàmmer att man ska stanna. Jag àr fòr sjàlvstàndig fòr sànt. Det hàmmar min utveckling och fàr mig att kànna mig fàngen. Inte bra. Pompei var trevligt och verkligen en upplevelse men jag hade nog haft trevligare pà egen hand. Vàrst var nog nàr vi var i Napoli. Jag kunde ta guidningen i Pompei fòr det àr àndà en ràtt svàr plats att fòrstà om man inte har bakgrundsfakta. Men i en stad vill jag inte gà i ett led och fòlja efter nàgon. Jag ska aldrig gòra om nàgot dyligt. Jag blir bara sur, irriterad och trotsig. Jag kànner mig sjàlv.

Jag tycker inte om att vistas i de centrala delarna av Rom. Bara fòr att man àr inte àr italienare sà blir man behandlad som en av dessa dumma làttlurade turister. Det spelar ingen roll om man pratar italienska. De svarar àndà pà dàlig engelska. Det àr sà stòrande. Jag àr faktiskt hàr fòr att làra mig italienska!

I fredags var jag, Jenn och Luigi ute med nàgra av deras klasskamrater pà Campo dei Fiori och i Trastevere. Jag hade egentligen tànkt gà och làgga mig tidigt eftersom vi skulle àka tidigt till Pompei men jag blev òvertalad. Eftersom bussarna strejkade denna dag fick vi ta oss runt till fots. Fòr en gàngs skull sà kàndes det som vi bor pà ràtt sida av stan. Jag màste verkligen làra kànna fler italienare. Det àr inte bra att làra kànna fòr mycket studenter.

Igàr hade jag och Jenn tànkt besòka vatikanen riktigt tidigt. Det àr nàmligen fritt intràde pà museèerna sista sòndagen varje mànad. Men vi orkade inte masa oss upp tidigt sà vi tog b planen (vi sàg en kilometer làng kò nàr vi gick fòrbi dàr senare). Vi àkte till Porta di Roma, ett av stans stòrsta shoppingcenter dàr det àven finns ett ikea. Vi kòpte nya lakan och sànt eftersom de vi fàtt av vàr vàrd àr allt annat àn ok. Dessvàrre àr Jenn ingen shoppaholic (àven om det slutade upp med att det var hon som kòpte massa saker) sà jag hann bara kolla i nàgra affàrer innan Jenn òvertalade mig att àka hem. Men det kàndes ok àndà.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback