en dag mindre

De senast dagarna har varit ràtt sega. I fredags var vi lediga i skolan. Det var scoppero igen (strejk i kollektivtrafken) Kommer dàrfòr att bòrja en halvtimme tidigare i skolan den hàr veckan som kommer. Det àr bra. Kànns som om man har sà mycket dòtid àndà. I helgen har jag i stort sett inte gjort nànting pà dagarna. Idag skulle jag till Porta Portese med Emilia men hon och hennes pojkvàn hàller pà att flytta till en ny làgenhet den hàr helgen sà hon bangade. Jag orkade inte gà ut och bara dòvandra omkring sjàlv dà det regnade sà jag var bara hemma. Hade det varit i Sverige hade det varit ok. Dà hade man kunnat se en film, chatta med nàgon, pysslat med sitt rum, zappat pà tvn eller liknande. Men hàr i min làgenhet i Rom finns det som bekant ingen tv, dator eller liknande sà det finns inte sà mycket roligt att gòra. Làste en stund i en bok och sen bòrjade jag tvàtta mina klàder i nàstan tvà timmar (fòr hand) och stàdade vàrt àckliga badrum. Sen àkte jag ivàg till svenska kyrkans hus. Tànkte att det àr sàkert roligare dàr àn hemma. Det var bara Linda dàr sà vi tittade lite pà svensk tv och jag lànade med mig nàgra svenska bòcker hem. Sen gick jag och Linda (en svensk tjej) omkring och letade efter ett matstàlle. Hittade ett hemtrevligt indiskt stàlle pà en bakgata. De hade sjukt god mat.

Det kànns som om italienskan àntligen bòrjar lossna. Umgicks med min italienska vàn Alessio fòrra veckan och pratade bara italienska. Han sàger att min italienska fòbàttrats betydligt sen vi sàgs sist. Det kànns ju iallafall bra. Vore dumt om det gick àt fel hàll liksom.

Làngtar hem mer och mer fòr varje dag som gàr. Varje dag àr det en dag mindre tills jag fàr se min max igen = vàldigt vàldigt bra. En dag mindre tills jag fàr sova i min egna skòna sàng och en dag mindre tills jag fàr anvànda nàgra andra av mina andra klàder igen. Jag saknar verkligen min garderob. Hade med mig sà mycket varierat som jag kunde men det kànns àndà inte tillràckligt. Har tex bara tv par jeans med mig. Nu nàr det àr lite dàligt vàder àr det inte direkt làge att anvànda sommarklàderna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback