livello 4

Denna vecka har jag flyttat upp ytterligare en nivà. Det betyder att jag vid det hàr laget behàrskar det italienska spràket. Det hàr àr ocksà min sista vecka hàr sà imorgon ska jag gòra det stora examensprovet. Làskigt! Man kan inte plugga pà det sà jag àr lite nervòs fòr hur det kommer att gà, men jag hoppas det ska gà bra. Det jag àr mest orolig fòr àr vàl grammatiken. Pà nybòrjarnivàn àr den ganska enkel men nàr det bòrjar bli mer avancerat blir det ocksà fler undantag och konstiga regler. Idag fick vi en ràtt intressant uppgift i skolan. Den gick ut pà att skriva ner massor av fràgor och sen gà till universitetet och prata och intervjua italienare om hur de tànker i olika fràgor. Tràffade en jàttetrevlig tjej som jag satt och pratade med hur lànge som helst. Hòll pà att missa att gà tillbaka till min lektion. Italienskan har verkligen lossnat fòr mig nu. Kànner att jag faktiskt fòrstàr nu.

I sòndags var jag och Alessio pà auditorium och lyssnade pà blonde redhead. Sà underbart! Akustiken var helt fantastisk och de var jàttebra live. Var lànge sen jag var pà en sàn bra konsert. Jag vet inte om jag har blivit gammal men pà senare àr har jag bòrjat fòredra konserter dàr man fàr sitta ner. Speciellt om det inte àr en rockkonsert. Slippa tràngas, slippa stà pà tà fòr att personen framfòr àr jàttelàng och slippa stà i flera timmar. Nàr jag var yngre àlskade jag livliga trànga konserter dàr man kunde hoppa runt och dansa med sina vànner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback